Forumi Horizont Forumi Horizont > Arti & Kultura > Arti Figurativ > Skulpture & Skalitje > Panamarenko
  Tema e mėparshme   Tema Tjetėr
Autori
Titulli Hap njė temė tė re    Pėrgjigju brenda kėsaj teme
darke
Syri i Natės

Regjistruar: 24/08/2003
Vendbanimi: night
Mesazhe: 2545

Panamarenko

Panamarenko interesseert zich vooral in de zaken die iedereen ongrijpbaar vindt, zoals het heelal en de aërodynamica, of het zo ver mogelijk reduceren van de luchtweerstand. Met ongekende creativiteit begeeft hij zich op het vlak van de technologie, waarbij hij vooral analytisch en experimenterend te werk gaat. Van dogmatische principes en gecontroleerde wetenschappelijke systemen moet hij niets hebben. Het resultaat zijn werken die de zwaartekracht trotseren, staaltjes pure techniek, die poëtisch zijn in hun verstilde schoonheid. Befaamd voorbeeld zijn de magnetische schoenen, waarmee hij ondersteboven aan het plafond hing van de BTR-studio. Luchtschepen, vliegende schotels, vliegrugzakken met motor, raceauto“s en prehistorische kippen. De eigenzinnige kunstenaar Panamarenko laat zich meevoeren door zijn verbeeldingskracht. Hij gaat de strijd aan met het ongrijpbare, trotseert de zwaartekracht en probeert het technisch onmogelijke mogelijk te maken. resultaat even poëtische als wonderbaarlijke kunstwerken. Zijn technisch perfect geconstrueerde vliegmachines kunnen niet vliegen, maar vormen een parodie op de moderne, icarische hoogmoed van de permanente vooruitgang.

Hoewel Panamarenko vaak wordt gezien als een individueel werkend kunstenaar, valt zijn obsessie voor techniek en wetenschap - en dan vooral de beweging - binnen een traditie. Voorbeelden: de Amerikaan calder - iets vroegere maar gezien de fascinatie toch generatiegenoot - en Gerrit van Bakel hadden een soortgelijke obsessie. In feite het product van de jaren zestig waarin al dan niet de suggestie van beweging een onderdeel van kunst vormde, dit alles gekoppeld aan technische ontwikkeling al was het maar dat kunstenaars zich rekenschap gaven van de ontwikkelingen in de maatschappij.

Panamarenko, Henri van Herreweghe (1940), geboren en getogen in Antwerpen, werd als kind gefascineerd door de Duitse V1“s, de onbemande vliegtuigjes die in 1944 met hun catastrofale bomlading over de Scheldestad vlogen. Zijn grootvader was architect, zijn vader elektro-ingenieur. Zo raakte hij van jongs af aan vertrouwd met techniek en ruimtelijke constructies.

Van 1955 tot 1960 studeert Panamarenko aan de kunstacademie van Antwerpen.
In 1961/62 zit hij in Militaire Dienst.
In de jaren zestig (hij nam toen de naam Panamarenko aan, een samenvoegsel van Pan American Airlines and Company) geniet hij bekendheid als performancekunstenaar. Hij organiseert happenings, komt in contact met de provobeweging en neemt deel aan theatrale
Van 1962 tot 1964 werkt Panamarenko bij het Nationaal Hoger Instituut.
In 1963 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling in de kunstacademie van Antwerpen.
In 1964/65 heeft Panamarenko zijn eerste happenings en publiceert hij het tijdschrift happening News.
Panamarenko bouwt zijn eerste vliegmachine in 1967. Op uitnodiging van Josef beuys, stelde Panamarenko zijn Flugzeug tentoon in de Kunstacademie van Düsseldorf in 1968.
In 1969 heeft hij een druk jaar met solotentoonstellingen in verschillende galeries.
Panamarenko heeft deelgenomen aan de documenta 5- en 6 in Kassel in 1972 en 1977.
1972/73 is een periode van een rondreizende tentoonstelling in verschillende musea.
Deelname aan de biennale van Venetie heeft Panamarenko in 1976.
1981 Solotentoonstelling in het Center Georges de Pompidou.
1987 Panamarenko neemt deel aan de tentoonstelling Brennpunkt Dusseldorf.
1989 Panamarenko viert een oversichtetentoonstelling in het hedendaags museum van hedendaagse kunst in Antwerpen.


PS: anybody knows what does this mean?

__________________
No, no dejéis cerradas las puertas de la noche, del viento, del relįmpago, la de lo nunca visto.

Denonco kėtė mesazh tek moderatorėt | IP: e regjistruar

Mesazh i vjetėr 30 Prill 2004 00:08
darke nuk po viziton aktualisht forumin Kliko kėtu pėr Profilin Personal tė darke Kliko kėtu pėr tė kontaktuar me darke (me Mesazh Privat) Kėrko mesazhe tė tjera nga: darke Shto darke nė listėn e injorimit Printo vetėm kėtė mesazh Shto darke nė listėn e monitorimit Ndrysho/Fshij Mesazhin Pėrgjigju Duke e Cituar
darke
Syri i Natės

Regjistruar: 24/08/2003
Vendbanimi: night
Mesazhe: 2545

Bashkangjitje: Kliko pėr tė hapur kėtė file nė njė dritare tė re 1.jpg
Ky file ėshtė shkarkuar 124 herė.

Spitisbergen, Nova Zemblaya
1996. Sculpture, 600X210X370 cm

__________________
No, no dejéis cerradas las puertas de la noche, del viento, del relįmpago, la de lo nunca visto.

Denonco kėtė mesazh tek moderatorėt | IP: e regjistruar

Mesazh i vjetėr 30 Prill 2004 00:22
darke nuk po viziton aktualisht forumin Kliko kėtu pėr Profilin Personal tė darke Kliko kėtu pėr tė kontaktuar me darke (me Mesazh Privat) Kėrko mesazhe tė tjera nga: darke Shto darke nė listėn e injorimit Printo vetėm kėtė mesazh Shto darke nė listėn e monitorimit Ndrysho/Fshij Mesazhin Pėrgjigju Duke e Cituar
darke
Syri i Natės

Regjistruar: 24/08/2003
Vendbanimi: night
Mesazhe: 2545

Bashkangjitje: Kliko pėr tė hapur kėtė file nė njė dritare tė re 2.jpg
Ky file ėshtė shkarkuar 122 herė.

Bing of the Ferro lusto, 1997

__________________
No, no dejéis cerradas las puertas de la noche, del viento, del relįmpago, la de lo nunca visto.

Denonco kėtė mesazh tek moderatorėt | IP: e regjistruar

Mesazh i vjetėr 30 Prill 2004 00:28
darke nuk po viziton aktualisht forumin Kliko kėtu pėr Profilin Personal tė darke Kliko kėtu pėr tė kontaktuar me darke (me Mesazh Privat) Kėrko mesazhe tė tjera nga: darke Shto darke nė listėn e injorimit Printo vetėm kėtė mesazh Shto darke nė listėn e monitorimit Ndrysho/Fshij Mesazhin Pėrgjigju Duke e Cituar
darke
Syri i Natės

Regjistruar: 24/08/2003
Vendbanimi: night
Mesazhe: 2545

Bashkangjitje: Kliko pėr tė hapur kėtė file nė njė dritare tė re 3.jpg
Ky file ėshtė shkarkuar 119 herė.

Umbilly Ritz, 1977

__________________
No, no dejéis cerradas las puertas de la noche, del viento, del relįmpago, la de lo nunca visto.

Denonco kėtė mesazh tek moderatorėt | IP: e regjistruar

Mesazh i vjetėr 30 Prill 2004 00:49
darke nuk po viziton aktualisht forumin Kliko kėtu pėr Profilin Personal tė darke Kliko kėtu pėr tė kontaktuar me darke (me Mesazh Privat) Kėrko mesazhe tė tjera nga: darke Shto darke nė listėn e injorimit Printo vetėm kėtė mesazh Shto darke nė listėn e monitorimit Ndrysho/Fshij Mesazhin Pėrgjigju Duke e Cituar
darke
Syri i Natės

Regjistruar: 24/08/2003
Vendbanimi: night
Mesazhe: 2545

Bashkangjitje: Kliko pėr tė hapur kėtė file nė njė dritare tė re 5.jpg
Ky file ėshtė shkarkuar 117 herė.

Scotch gambit, 1999

__________________
No, no dejéis cerradas las puertas de la noche, del viento, del relįmpago, la de lo nunca visto.

Denonco kėtė mesazh tek moderatorėt | IP: e regjistruar

Mesazh i vjetėr 30 Prill 2004 00:53
darke nuk po viziton aktualisht forumin Kliko kėtu pėr Profilin Personal tė darke Kliko kėtu pėr tė kontaktuar me darke (me Mesazh Privat) Kėrko mesazhe tė tjera nga: darke Shto darke nė listėn e injorimit Printo vetėm kėtė mesazh Shto darke nė listėn e monitorimit Ndrysho/Fshij Mesazhin Pėrgjigju Duke e Cituar
darke
Syri i Natės

Regjistruar: 24/08/2003
Vendbanimi: night
Mesazhe: 2545

...like Leonardo da Vinci?

__________________
No, no dejéis cerradas las puertas de la noche, del viento, del relįmpago, la de lo nunca visto.

Denonco kėtė mesazh tek moderatorėt | IP: e regjistruar

Mesazh i vjetėr 30 Prill 2004 01:06
darke nuk po viziton aktualisht forumin Kliko kėtu pėr Profilin Personal tė darke Kliko kėtu pėr tė kontaktuar me darke (me Mesazh Privat) Kėrko mesazhe tė tjera nga: darke Shto darke nė listėn e injorimit Printo vetėm kėtė mesazh Shto darke nė listėn e monitorimit Ndrysho/Fshij Mesazhin Pėrgjigju Duke e Cituar
Ora tani: 12:49 Hap njė temė tė re    Pėrgjigju brenda kėsaj teme
  Tema e mėparshme   Tema Tjetėr

Forumi Horizont Forumi Horizont > Arti & Kultura > Arti Figurativ > Skulpture & Skalitje > Panamarenko

Pėrgatit Kėtė Faqe Pėr Printim | Dėrgoje Me Email | Abonohu Nė Kėtė Temė

Vlerėso kėtė temė:

Mundėsitė e Nėn-Forumit:
Nuk mund tė hapni tema
Nuk mund ti pėrgjigjeni temave
Nuk mund tė bashkangjisni file
Nuk mund tė modifikoni mesazhin tuaj
Kodet HTML nuk lejohen
Kodet speciale lejohen
Ikonat lejohen
Kodet [IMG] lejohen
 

 

Kliko pėr tu larguar nese je identifikuar
Powered by: vBulletin © Jelsoft Enterprises Limited.
Materialet qė gjenden tek Forumi Horizont janė kontribut i vizitorėve. Jeni tė lutur tė mos i kopjoni por ti bėni link adresėn ku ndodhen.